::.SALAM.::

Friday, September 4, 2009

INSAN dan MARAH



Apabila wujudnya pro pasti ada kontranya, apabila wujudnya sebab pasti ada akibatnya, apabila wujudnya perlakuan pasti ada kesannya. Begitulah juga dengan marah, ia me

mpunyai kesannya yang tersendiri bergantung kepada punca kemarahan dan cara mengendalikannya.

KESAN-KESAN MARAH

Setiap perbuatan dan perkataan kita sama ada baik ataupun buruk mempunyai kesannya yang tersendiri. Begitu juga dengan perasaan marah. Perasaan marah yang negatif ini banyak mengakibatkan kesan-kesan yang buruk tetapi bagi perasaan marah yang positif banyak melahirkan kesan-kesan yang baik.

Kebanyakan ulama Fiqh berpendapat bahawa orang yang marah dipertanggungjawabkan segala perbuatannya semasa dia marah, dan diambil kira apa-apa saja perbuatan yang lahir daripadanya, seperti perbuatan yang menyebabkannya menjadi kafir,

membunuh orang, mengambil harta orang lain tanpa hak, talak dan sebagainya. Mereka berhujjah dengan bersandarkan kepada beberapa dalil, di antaranya:

Hadith Khaulah binti Tha‘labah, isteri kepada Aus bin Ash-Shamit ada menyebutkan: “Suaminya telah marah lalu dia menzhiharkannya, maka dia (Khaulah) pun pergi berjumpa Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam lalu memberitahu kepada Baginda perkara itu dan berkata:

“Dia tidak bermaksud untuk menthalaqku”.

Maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

“Aku tidak tahu melainkan engkau sebenarnya telah menjadi haram ke atasnya”.

Di dalam hadith ini Allah telah menjadikan thalaq sebagai zhihar, dan thalaq itu jatuh walaupun diucapkan dalam keadaan marah. Akan tetapi jika seseorang itu marah sehingga dia pitam maka tidak berlaku thalaq kerana hilang akalnya. Dalam keadaan ini dia menyerupai orang gila yang mana tidak jatuh thalaq yang lahir dari seorang gila.

Oleh yang demikian, sekiranya seorang manusia yang berada dalam keadaan marah merosakkan sesuatu yang berharga kepunyaan orang lain, maka harta tersebut berada di bawah jaminannya dan dia hendaklah membayar ganti rugi hasil daripada perbuatannya itu. Lain-lain contoh di antaranya:

o Ssekiranya dia membunuh seseorang dengan sengaja, maka dia dikenakan qishash.

o sekiranya dia melafazkan lafaz kekufuran, maka dia dihukum murtad sehinggalah dia bertaubat.

o Sekiranya dia bersumpah untuk melakukan sesuatu, maka sumpahnya mestilah dilaksanakan (sah sumpahnya).

o Sekiranya dia menthalaq isterinya, maka jatuh thalaqnya itu.

Banyak lagi kesan dari perasaan marah antaranya kita dapat lihat melalui perubahan fizikal pada warna muka dan mata. Ada yang mengertap gigi, kepal penumbuk, menggeletar, kembang kempis hidungnya. Betapa buruknya wajah kita apabila kita berada dalam keadaan marah.

Memang tidak dinafikan bahawa ada masa kita boleh kawal diri, dan ada masa terlepas juga rasa marah tersebut tetapi sebagai insan biasa, latihan mengawal marah ini boleh dilakukan, di samping teguran-teguran dari sahabat-sahabat di sekeliling kita. Sikap saling tegur menegur dan nasihat menasihati boleh member kita banyak ganjarannya sekiranya kita berjaya mengawal perasaan marah itu.

Benarlah sebagaimana Firman Allah yang bermaksud:

"Bersegeralah menuju keampunan dari Tuhanmu serta syurga yang luasnya seluruh lagit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. Iaitu orang yang membelanjakan hartanya di waktu hartanya cukup dan juga kurang serta orang-orang yang suka menahan kemarahannya dan gemar pula memaafkan kesalahan para manusia dan Allah itu mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan" (Al Imran 133-134)


KAJIAN MENGENAI PERASAAN MARAH TERHADAP DIRI SENDIRI


Marah ini berada dalam diri setiap insan yang bergelar manusia tanpa mengira usia, bangsa, harta mahupun pangkat. Tetapi tahap kemarahan adalah berbeza mengikut individu kerana ia boleh dipengaruhi oleh faktor-faktor luaran dan dalaman seperti punca kemarahan itu berlaku dan kemahiran individu terbabit dalam mengawal kemarahannya.

Kita boleh mengkaji perasaan marah yang kita miliki dan seterusnya kita perlu menganalisis dapatan kajian itu untuk mengetahui sama ada kita marah bersesuaian dengan tempat dan masa atau pun kita suka melepaskan perasaan marah kepada sesiapa sahaja tanpa memikirkan kesan dan akibat yang bakal dihadapi kelak. Selain itu, kita boleh lakukan muhasabah diri dan refleksi apa yang perlu kita lakukan dimasa hadapan untuk menjadikan marah kita adalah positif dan meninggalkan kesan yang positif juga. Moga ia mampu membari manfaat kepada kita semua.


Berikut merupakan soalan yang boleh ditanyakan kepada diri sendiri mengenai sifat marah.

1. Bilakah kali terakhir saya marah ?

o Seseorang itu tidak mungkin merancang terlebih dahulu untuk memarahi seseorang kerana marah merupakan satu perasaan refleks yang bertindak secara spontan.

2. Apakah perubahan yang terjadi ke atas diri saya ketika berada dalam keadaan marah?

o Ketika marah kedua-dua kening seseorang itu akan menjadi rapat dan dahinya akan berkerut. Arah pandangan mata juga akan berubah.

3. Kepada siapa saya marah ?

o Kebiasaanya seseorang akan melempiaskan kemarahannya kepada orang yang terdekat contohnya ahli keluarganya sendiri tanpa disedari.

4. Apakah punca kemarahan yang sering berlaku?

o Kebiasaannya ia melibatkan hal yang remeh temeh. Sebagai contoh mengambil atau menggunakan barang orang lain tanpa meminta izin terlebih dahulu.

5. Apakah tindakan yang saya lakukan untuk mengurangi kemarahan?

o Berdoa dan ingat kembali segala kebaikan orang yang ingin kita marahi itu.

6. Apa yang saya lakukan ketika permasalahan telah kembali reda?

o Kembali berhubung semula dengan seseorang yang telah kita marahi dan merefleks kembali diri sendiri.



No comments:

Post a Comment